Najważniejsze zagadnienia, przed podjęciem decyzji
PYTANIA I ODPOWIEDZI
Co warto wiedzieć o inteligentnym domu?
1Czy inteligentny dom jest tylko dla zamożnych klientów?
Przez lata był dedykowany do grupy najbogatszych, ale dzisiaj zarówno rosnący poziom życia Polaków jak i niższe koszty systemów powodują, że na inteligentny dom może sobie pozwolić prawie każdy.
2Czy instalację trzeba przygotować na etapie budowy lub remontu?
Niekoniecznie. Jeśli klient zdecyduje się na systemie radiowy to dostosowujemy się do istniejącej instalacji bez konieczności prac remontowych. W przypadku systemu kablowego decyzję trzeba podjąć na etapie budowy lub przed generalnym remontem.
3Czy musimy z dużym wyprzedzeniem zaplanować wszystkie funkcjonalności?
System radiowy jest tak pomyślany, aby bez najmniejszych kłopotów rozbudowywać go w dowolnym momencie. Jeśli klient chce dołożyć określone funkcje, podpiąć pod system inne strefy, urządzenia, albo zmienić funkcjonalności – jesteśmy w stanie to zrobić bez przebudowywania instalacji. To jest o tyle wygodne, że klient może rozpocząć przygodę z inteligentną instalacją od kilku elementów, aby po czasie zdecydować, czy ma potrzebę poprawy komfortu życia.
4Czy radio może na nas negatywnie oddziaływać?
Nie bardziej, niż radio przenośne lub samochodowe. Używamy bardzo bezpiecznej częstotliwości 868 MHz. Roczne używanie naszego radia jest zbliżone do 5-minutowej rozmowy przez telefon komórkowy.
5Czy potrzebuję dobrego internetu?
Internet jest nam potrzebny tylko do zarządzania budynkiem z zewnątrz, ale nie przez bezpośrednie połączenie z routerem, tylko przez chmurę. Dlatego internet nie musi być szybki, ani nie jest wymagany stały adres IP. Również komunikacja poszczególnych urządzeń z serwerem nie wymaga WiFi, bowiem system komunikuje się radiowo. Co ciekawe, użytkowanie z pozycji smartfona również nie wymaga WiFi – w sytuacji jego braku lub zgubienia zasięgu smartfon automatycznie przełącza się na komunikację przez chmurę.
6Czy fakt, że jest to polski system ma znaczenie?
Nie musi być ani gorszy, ani lepszy. Ale ma ogromną zaletę – jesteśmy na miejscu, w Polsce. Co to oznacza dla klienta? Natychmiastowy serwis, kontakt z producentem, szkolenia dla instalatorów realizowane bezpośrednio przez producenta. Co również istotne - system kreowany jest pod polskiego klienta, dostosowany do naszej kultury, do naszych zachowań, przyzwyczajeń.
7Dlaczego umawiamy się indywidualnie na prezentację w showroomie?
Chcemy każdemu klientowi poświęcić możliwie dużo czasu, aby zarówno zademonstrować wszystkie funkcjonalności jak i móc odpowiedzieć na wszystkie pytania klienta. Nie chcemy, aby w czasie spotkania była konieczność przerwania spotkania w celu poświęcenia czasu innemu klientowi.
8Ile czasu trwa instalacja?
Instalację urządzeń wykonujemy zazwyczaj w ciągu 1 dnia. Więcej czasu zajmuje programowanie i integracja systemu, tj. ustawienie sterowania, zaprogramowanie przycisków, zaprogramowanie scen. Ale tutaj dużo zależy od poziomu skomplikowania, ilości elementów sterujących czy ilości scen. Przed instalacją ustalamy z klientem zakres prac tak, aby jeszcze przed wizytą przygotować częściowo oprogramowanie tak, aby czas spędzony w domu klienta był krótszy.
9Czy podpisujemy umową z klientem?
Tak. To podstawowy element przed instalacją. Umowa zabezpiecza przede wszystkim interesy klientów. W umowie zawieramy zakres prac a także ustalamy ilość wizyt poinstalacyjnych. Sami sugerujemy klientowi, aby po 2-3 tygodniach omówić działanie systemu i ustalić potrzebę ewentualnych korekt i zmian. Zależy nam na tym, aby klient miał możliwość korekty ustalonych rozwiązań, bowiem mamy świadomość, że trudno w pełni przemyśleć wszystkie funkcjonalności jeszcze przed uruchomieniem systemu.
10Klient nie przewidział wszystkiego, chce dokonać drobnych zmian. Ile to kosztuje?
W umowie z klientem zapisujemy 2 bezpłatne wizyty po wykonaniu instalacji – pierwsza około 2 – 3 tygodnie po wykonaniu i kolejna po około 1 roku. Klient ma możliwość dokonania zmian bez uiszczania dodatkowych opłat. W przypadku rozbudowy systemu wyceny dokonujemy po ustaleniu dokonaniu wywiadu z klientem i ustaleniu szczegółów.
11Jak długo trwa okres gwarancyjny?
Udzielamy 2-letniej gwarancji zarówno na produkty jak i instalację.
12Czy obsługa jest skomplikowana?
Użytkowanie jest proste, a wręcz w określonych przypadkach łatwiejsze niż w klasycznych isntalacjach, bo system dostosowujemy do klienta – zgodnie z jego preferencjami, przyzwyczajeniami i potrzebami. Jeśli użytkownik nie jest zwolennikiem urządzeń mobilnych, to sterowanie może odbywać się tylko i wyłącznie za pomocą dedykowanych przycisków. I odwrotnie – jeśli klient chce zarządzać sterowaniem funkcjami np. tylko ze smartfonu, to również możemy to zrobić.
13Czy inteligentny dom wymaga dużej ilości miejsca w rozdzielnicy?
W systemach kablowych rzeczywiście jest spora ilość przewodów i kabli, a moduły umieszcza się w rozdzielnicy. Ale to dzieje się na etapie podejmowania decyzji przez klienta, więc jest ujęte w planie. Natomiast w systemie radiowym w zasadzie rozdzielnicy… nie potrzebujemy. Moduły sterujące chowamy do puszek podtynkowych pod wyłączniki i gniazda, a serwer możemy umieścić np. na półeczce przy routerze.
14Czy systemy bezprzewodowe działają przez WiFi?
Nasz system jest radiowy. Serwer wyposażony jest w podwójne radio skonstruowane przez naszych inżynierów z Pabianic. Serwer jest podłączony do routera WiFi, ale tylko po to, aby smartfon, tablet mógł (ale nie musiał) komunikować się z serwerem. A jeśli nie mamy sygnału WiFi? Nasz mobilek automatycznie przełączy się na chmurę. W praktyce oznacza to, że moglibyśmy mieć router tylko kablowy, ale z praktycznego powodu klienci raczej wybierają router bezprzewodowy.
15Czy systemy radiowe zrywają połączenia?
F&Home Radio ma zasięg do 100 metrów. Oznacza to, że w zdecydowanej większości budynków wszystkie urządzenia komunikują się bez zakłóceń. A co, jeśli nasz dom jest ogromny, albo mamy rozległy ogród? Wtedy stosujemy dodatkowe repeatery, które wzmacniają sygnał, a w praktyce wydłużają zasięg o kolejne kilkadziesiąt metrów.
16Czy system ma ograniczone możliwości?
F&Home Radio daje większe możliwości niż systemy kablowe. Do tego system jest ciągle rozwijany.
17W jaki sposób odbywa się sterowanie?
Do zarządzania budynkiem możemy używać następujących urządzeń: smartfon, tablet, przyciski ścienne, piloty, czujki.